+48 578 653 353 Infolinia 8:00 - 20:00

• Laserowe usuwanie hemoroidów

Laserowe leczenie hemoroidów

Hemoroidy to inaczej guzki krwawnicze. Nie każdy wie, że są naturalną strukturą anatomiczną znajdującą się w ciele wszystkich ludzi. Ulokowane są w kanale odbytu. Formą przypominają poduszki, jednak wypełnione są krwią, posiadając w sobie połączenia tętniczo-żylne. Ich zadaniem jest uszczelnienie kanału odbytu. Kontrolują wydalanie. Choroba hemoroidalna – bo tak poprawnie nazywa się jednostka chorobowa, jest stanem zapalnym wspomnianych już guzków krwawniczych, które zostają powiększone i wypełnione krwią w zbyt dużej ilości, nie mogąc do końca się opróżnić. Jeżeli tylko dana osoba zaobserwuje u siebie niepokojące objawy (szczególnie należy zwrócić uwagę tutaj na krwawienie z odbytu), powinna jak najszybciej skonsultować się z lekarzem proktologiem i wyrazić potrzebę dokładnej diagnostyki.

Choroba hemoroidalna – co warto wiedzieć?

Pierwszym objawem choroby hemoroidalnej jest krwawienie, a także wypadanie guzków krwawniczych. Objawy te mogą występować solo lub w parze. Na początku krwawienie jest raczej skąpe. Pacjent w takim przypadku dostrzega świeżą krew na powierzchni stolca, albo na papierze toaletowym. Inne objawy to świąd w okolicy odbytniczej, a także problemy w utrzymaniu odpowiedniej higieny. Taki stan chorobowy niekorzystnie wpływa na jakość życia Pacjentów. Wiąże się z dyskomfortem, a nawet bólem, szczególnie nasilającym się podczas wypróżniania. Przy bardziej rozwiniętej chorobie Pacjent obserwuje brudzenie bielizny za pomocą śluzu lub wydzieliną kałową.

Jak wyglądają hemoroidy?

Choroba hemoroidalna przebiega według czterech etapów, które rozróżnia się poprzez nasilenie wypadania poduszek odbytowych. Wyróżnia się więc:

• W pierwszym stopniu zaawansowania żylaki odbytu, czyli inaczej zmienione chorobowo hemoroidy, obserwowalne są w badaniu endoskopowym. Na tym etapie jeszcze nie wychodzą na zewnątrz odbytu. Możliwe jest doświadczanie krwawienia.
  • W drugim stopniu tego schorzenia hemoroidy zaczynają wypadać podczas wypróżniania, jednak jeszcze są w stanie wrócić na swoje miejsce,
  • W trzecim stopniu zaawansowania zmian obserwuje się hemoroidy stale na zewnątrz. Tym samym nie cofają się już samoistnie w odpowiednie miejsce. Można to osiągnąć w dość łatwy sposób odprowadzając je ręcznie.
  • Czwarty stopień chorobowy charakteryzuje się tym, że tak jak w poprzednim etapie przebywające na zewnątrz guzki można było cofnąć dłonią, tak na tym etapie jest to całkowicie niemożliwe.

Zazwyczaj choroba żylaków odbytu przebiega w łagodny sposób. Sporadycznie odnotowuje się przypadki występowania ostrych powikłań, jednak są one możliwe. Należy zwrócić uwagę tutaj na zakrzepicę w obrębie wypadniętych hemoroidów, obfite krwawienie, a także, w skrajnych przypadkach, można zetknąć się z martwicą tkanek. Konieczna może okazać się pomoc chirurgiczna.

Metodą, która stale zyskuje na popularności ze względu na jej bardzo wysoką skuteczność jest laserowe leczenie hemoroidów. Podczas trwania tego typu ingerencji Pacjent nie odczuwa bólu, ponieważ cała procedura odbywa się po wcześniejszym podaniu znieczulenia ogólnego. Nad bezpieczeństwem Pacjenta czuwa anestezjolog i pielęgniarka o tej specjalności. Lekarz stosujący laseroterapię naświetla chorobowo zmienione hemoroidy, kierując laser do ich wnętrza. W ten sposób zamknięciu ulegają naczynia odpowiadające za doprowadzenie krwi. Tym samym w ciągu kilku najbliższych dni guzy zaczynają się cofać. Całkowity efekt leczenia dostrzegalny jest po upływie około dwóch miesięcy. Dużym atutem tego zabiegu jest fakt, iż za pomocą lasera skutecznie można wyeliminować ryzyko wpadania hemoroidów w przyszłości. Kolejną zaletą jest precyzyjność zabiegu, a także całkowity brak ryzyka wystąpienia uszkodzeń błony śluzowej, a także tkanki mięśniowej w okolicy zwieracza. Największą korzyść, jaką odczuwa Pacjent w aspekcie rekonwalescencji po przejściu laserowego leczenia hemoroidów jest to, iż proktolog nie wykonuje charakterystycznych dla zabiegów chirurgicznych cięć, dzięki czemu nie ma konieczności zaszywania powstałej rany szwami. Tym samym zabieg uznawany jest za nieinwazyjny, a samo ryzyko pojawienia się wszelkich powikłań jest bliskie zeru.

Zanim jednak dany Pacjent będzie mógł poddać się ingerencji laserowej, konieczne będzie wykonanie zleconych badań. Pierwszym warunkiem jest odbycie wizyty diagnostycznej u proktologa, który analizuje indywidualny przypadek danej osoby dostosowując metody leczenia pod jego schorzenie. Dzięki wspomnianemu wyżej znieczuleniu, eliminuje się czynnik bólu podczas leczenia, dzięki temu jeszcze tego samego dnia Pacjent może wrócić do domu.

Jak przygotować się do zabiegu?

Kiedy lekarz proktolog po dokonaniu diagnostyki pozwoli Pacjentowi wziąć udział w zabiegu, wymagane jest od niego minimum ośmiogodzinny post, gdzie zrezygnuje ze stałych pokarmów. Płyny należy odstawić minimum cztery godziny przed planowanym zabiegiem.

Na czym polega zabieg?

W obecnej chwili leczenie hemoroidów za pomocą lasera jest najnowocześniejszą formą przeciwdziałania tego typu problemom. Opisując dokładnie sposób działania zabiegowego, lekarz wprowadza światłowód do wnętrza poduszki hemoroidalnej, poddając ją działaniu energii świetlnej. Tkanki absorbują emitowaną energię, przez co dochodzi do zniszczenia naczyń hemoroidalnych, dzięki czemu obkurczają się tkanki łączne. Efektem są hemoroidy o zmniejszonej objętości. Szacuje się, że poduszki hemoroidalne redukują swoje rozmiary nawet o 30% podczas samego zabiegu, przy czym proces ten trwa od 6 do 8 tygodni. Podczas zabiegu dąży się do zrekonstruowania naturalnej anatomii, precyzyjnie działając na wybrane poduszki bez chirurgicznego usuwania tkanek. Warto dodać, że celem zabiegu jest doprowadzenie do zniszczenia naczyń doprowadzających krew do żylaków odbytu – kiedy są one pozbawione krwi, w finale obumierają.

Dla kogo laserowe usuwanie hemoroidów?

Za pomocą laseroterapii z reguły usuwa się problem o niskim natężeniu chorobowym. Z powodzeniem można zniwelować guzy krwawnicze drugiego stopnia zaawansowania, czyli te, które wypadają podczas wypróżniania, ale jeszcze posiadają zdolność do samoistnego wracania na właściwe miejsce.

Laseroterapia jest chętnie wybierana przez Pacjentów, ponieważ posiada liczne zalety. Przede wszystkim jest to zabieg krótki – trwa w granicach kwadransa. Dzięki działaniom nieinwazyjnym nie dochodzi do przerwania ciągłości powłok skórnych – tym samym Pacjent nie krwawi podczas zabiegu, a tuż po nim może wrócić do domu.

Przeciwwskazania

• Przyjmowanie leków i ziół fotouczulających, retinoidów, sterydów, i suplementacji żelaza – należy je odstawić około 3 tygodnie przed zabiegiem,
  • Posiadanie aktywnych chorób i infekcji skórnych, np. łuszczucy,
  • Wykazywanie tendencji do powstawania bliznowców lub blizn hipertroficznych,
  • Spożywanie Accutancu,
  • Wykazywanie zaburzeń krzepliwości krwi oraz zażywanie leków wpływających na jej krzepliwość,
  • Epilepsja, choroby nowotworowe, cukrzyca, choroby hormonalno-endokrynologicze, choroby autoimmunologiczne,
  • Posiadanie rozrusznika serca lub implantów,
  • Zakażenie wirusem HIV lub zapalenia wątroby,
  • Brak zachowanej abstynencji alkoholowej przez minimum dobę przed zabiegiem,
  • Ciąża i laktacja,
  • Nadmierne oczekiwania wobec efektów.

Zalety metod laserowych

Pacjenci szczególnie chwalą sobie:

• Bezbolesność działań,
  • Brak ryzyka powikłań i uszkodzeń tkanek,
  • Warunki ambulatoryjne lub zabieg prowadzony w ramach chirurgii jednodniowej,
  • Szybki proces gojenia się ran, rekonwalescencji i powrotu do swoich aktywności,
  • Możliwość powtórzenia zabiegu lub łączenia go z innymi formami leczenia.

Laserowe usuwanie hemoroidów a NFZ

Niestety, fundusz umożliwia bezpłatne odbycie jedynie tradycyjnej operacji chirurgicznej. Tym samym wybierając laseroterapię Pacjent musi liczyć się z kosztami. Mimo wszystko, jeżeli dana osoba ma możliwość sfinansowania sobie laserowego usuwania hemoroidów, warto zastanowić się nad takim wyborem. Korzyści dla Pacjenta znacznie przewyższają wysokość kwoty.

Usuwanie hemoroidów 800 zł
Leczenie hemoroidów laserem 700 zł