+48 578 653 353 Infolinia 8:00 - 20:00 ul. Marszałkowska 62 lok.3, 00-545 Warszawa

Dermatochirurgia: laserowa czy z pomocą skalpela?

Dermatochirurgia jest dziedziną medycyny, odpowiedzialną za usuwanie wszelkich zmian na skórze.

Dermatochirurgia: laserowa czy z pomocą skalpela?

• Dermatochirurgia: laserowa czy z pomocą skalpela?

Opublikowano: 7 maja 2021

Dermatochirurgia jest dziedziną medycyny, odpowiedzialną za usuwanie wszelkich zmian na skórze, do których zalicza się m.in. włókniaki, brodawki oraz kłykciny. Zabiegi z tego zakresu wykonuje się stosując dwie metody – albo przy pomocy skalpela, albo stosując laser. Coraz częściej korzysta się z metody laserowej, ponieważ jest ona bardziej komfortowa, eliminuje się potrzebę zakładania szwów, nie tworzą się blizny po zabiegu, a także minimalizuje się, a nawet całkowicie eliminuje odczuwanie bólu.

Dermatochirurgia pozwala na likwidację małych zmian w obszarze skóry

W zasadzie, zmiany skórne można podzielić na takie, które nie wymagają dokonania badania histopatologicznego po zabiegu, a także na takie, w przypadku których zachodzi taka potrzeba. W przypadku zmian, które nie wymagają dalszych badań można zastosować inne metody niż skalpel – tutaj wymienia się laser, plazmę, krioterapię. Z kolei konieczność przeprowadzenia zabiegu chirurgicznego pojawia się w przypadku usuwania stanów chorobowych, np. nowotworowych, do których zalicza się złośliwy czerniak.
Dermatochirurgia wykorzystywana jest w momencie usuwania zmian chorobowych, a także takich, które szpecą i powodują u danej osoby kompleksy. Należy pamiętać, że wszelkie znamiona wraz z upływem czasu mogą zmienić swój charakter. Dlatego zaleca się obserwację własnego ciała, a w momencie dostrzeżenia niepokojących objawów, zgłosić się do dermatologa na kontrolę.

Chirurgiczne usuwanie zmian skórnych

Niektóre zmiany skórne należy usunąć stosując metodę chirurgiczną. Zalicza się do tego zmiany skórne określane mianem bezpiecznych, ale takie, które np. ze względu na umiejscowienie nie są możliwe do usunięcia laserowo. Innym przypadkiem są zmiany podejrzane o czynnik chorobowy, np. nowotworowy, ponieważ metoda chirurgiczna, w przeciwieństwie do metody laserowej, umożliwia przekazanie wycinka skóry do badania histopatologicznego.
Im wcześniej wykryje się oraz usunie zmianę złośliwą, tym jest większe prawdopodobieństwo uratowania ludzkiego życia. Przy usuwaniu znamion barwnikowych, popularnie zwanych pieprzykami, należy być czujnym i ostrożnym. Nawet zastosowanie specjalistycznego sprzętu, takiego jak dermatoskokopu lub wideodermatoskokopu nie ma gwarancji poprawnie dokonanej oceny tych znamion. W momencie pojawienia się jakichkolwiek podejrzeń na temat odmiany chorobowej znamienia, należy poddać się chirurgicznemu usunięciu danego problematycznego miejsca, ponieważ istnieje potrzeba oddania wycinka do dalszej diagnostyki. Jedynie całkowite usunięcie zmiany wraz z zachowaniem marginesu zdrowej tkanki zapewnia bezpieczeństwo i ochronę przed dalszym rozwojem choroby – np. znamię może stać się złośliwym nowotworem w momencie drażnienia podczas zabiegu. Zabiegi chirurgiczne zawsze odbywają się po wcześniejszym podaniu znieczulenia miejscowego.

Laserowe usuwanie zmian skórnych

Laserowe usuwanie zmian na skórze polega na odparowaniu danej zmiany przy pomocy lasera. W celu odbycia zabiegu z zastosowaniem tej metody należy wcześniej udać się na konsultację z dermatologiem, który dokona oceny zmiany. Sam zabieg jest krótki, trwa zazwyczaj kilka sekund, a dodatkowo minimalizuje czas gojenia, który szacowany jest na maksymalnie dwa tygodnie, co jednocześnie minimalizuje czas regeneracji. Laser usuwa zmiany bardzo precyzyjnie, zabiegi z jego użyciem są zazwyczaj mało bolesne.
Atutem lasera jest jego mała inwazyjność. Ze względu na krótki czas gojenia, pacjent ma możliwość poddawania się swoim codziennym aktywnością bez konieczności rezygnowania z nich.
Dermatochirurgia laserowa z powodzeniem stosowana jest w przypadku:

• Usuwania naczyniaków rubinowych,
  • Usuwania brodawek wirusowych, popularnie nazywanych kurzajkami,
  • Usuwania brodawek na narządach płciowych, do których zaliczane są kłykciny kończyste,
  • Usuwania w niektórych przypadkach zmian barwnikowych, popularnie nazywanych pieprzykami,
  • Usuwania tatuaży, blizn, rozstępów,
  • Usuwania narośli skórnych,

Zamykania naczyń krwionośnych mających maksymalnie 0,5 mm,
Zmniejszania krwawienia, przyśpieszania czasu gojenia się rany, sterylizowania tkanki.
Można wymienić wiele korzyści wynikających z zastosowania lasera. W przeciwieństwie do klasycznej metody chirurgicznej, gdzie wykorzystywany jest skalpel: rana nie krwawi, zazwyczaj obrzęk tkanki, a także odczuwany ból po zabiegu jest mniejszy, a samo gojenie się rany jest szybsze i bardziej sprawne. Dodatkowo, po zabiegu laserowym nie trzeba stosować szwów, a po samym zabiegu pojawia się niewielki strup, odpadający maksymalnie po upływie trzech tygodni.
Odparowanie zmiany skórnej wiązką światła lasera może zostać wykonane w momencie użycia różnych trybów jego pracy, do których zalicza się: normalpuls, superpuls lub ultrapuls. O konkretnym wyborze decyduje głębokość i wielkość danej zmiany chorobowej. Samo bezkrwawe odparowanie zachodzi w momencie zetknięcia z uwodnioną, zmienioną tkanką. Podczas zabiegu dochodzi do zamknięcia naczyń limfatycznych oraz krwionośnych.
Jak przed każdym zabiegiem, tak i w przypadku zastosowania lasera, należy wykluczyć istnienie wszelkich przeciwwskazań do zabiegu, do którego zalicza się:

• Świeżą opaleniznę,
  • Skłonność do powstawania blizn przerostowych, nazywanych inaczej keloidami,
  • Ciążę i etap karmienia piersią,
  • Konieczność przyjmowania retinoidów lub ich spożywanie w ciągu ostatniego pół roku,
  • Pojawiające się infekcje skórne po poddawaniu się leczeniu,
  • Posiadanie choroby nowotworowej,
  • Ciężkie i niedoleczone schorzenia ogólnoustrojowe.

Jakie są główne zalety laserowego usuwania znamion?

Do niewątpliwych zalet zastosowania metody laserowej uznaje się:

• Jej skuteczność i bezpieczeństwo,
  • Małoinwazyjny charakter zabiegu – odparowana zostaje jedynie konkretna zmiana skórna, zdrowa skóra pozostaje nienaruszona,
  • Bardzo mała bolesność lub całkowity brak bólu. Niektórzy pacjenci odczuwają pieczenie. Dodatkowo dla zwiększenia komfortu można zastosować znieczulenie miejscowe, jednak nie jest to niezbędne,
  • Szybkie i bezbolesne gojenie się naruszonego miejsca,
  • Brak pojawiania się blizny, takiej jak po cięciu skalpelem i zaszywaniu szwami,
  • Po zabiegu można podejmować wszelkie codzienne aktywności,
  • Precyzyjność zabiegów,
  • Bardzo dobre i zadowalające efekty kosmetyczne,
  • Bezkontaktowa metoda prowadzenia zabiegu, eliminująca zarażenie się osoby prowadzącej zabieg wirusem HIV lub zakażeniem WZW.

Pielęgnacja skóry po zabiegu usunięcia znamienia

Skóra po usuwaniu zmian skórnych goi się maksymalnie trzy tygodnie, jednak im rana jest większa i głębsza, tym czas jest dłuższy, ponieważ głębsze warstwy skórne potrzebują nawet kilku miesięcy na regenerację. Rana ulega zasklepieniu, ponieważ dochodzi do namnażania się komórek naskórka. Aby przyspieszyć i wspomóc proces gojenia się naruszonego miejsca warto zastosować kremy lub maści, w których w składzie zawarto alantoinę, pantenol, heparynę lub wyciąg z cebuli. Są dostępne również specjalne plastry na blizny.
W czasie gojenia się rany należy unikać ekspozycji na promienie słoneczne, wskazane jest zrezygnowanie z pływania (np. na basenach), a także z korzystania z sauny.
Szpecące znamiona skórne nie muszą towarzyszyć nam całe życie. Walka z nimi może przynieść natychmiastowe efekty, a laserowe usuwanie znamion, to obok metody chirurgicznej jeden z najlepszych sposobów na likwidację tych nieestetycznych defektów skórnych.