Cennik E-recepta za 0zł!
+48 578 653 353 Infolinia 7:00 - 21:00 ul. Marszałkowska 62 lok.3, 00-545 Warszawa

Laserowe usuwanie blizn potrądzikowych

Laserowe usuwanie blizn potrądzikowych

Opublikowano: 21 lipca 2021 | Proktologia

Żylaki odbytu, zwane również hemoroidami, są dość nieprzyjemną przypadłością, która z wiekiem dosięga coraz większej ilości osób. Jest to spowodowane w dużej mierze nieprawidłową dietą (ubogą w błonnik) oraz siedzącym trybem życia. Powstawanie hemoroidów jest również podyktowane tendencjami genetycznymi, przebytym porodem czy zwiększonym ciśnieniem wewnątrzbrzusnym. Niestety, nie istnieje jeden zbiór zaleceń, który sprawdzi się u każdej osoby, warto jednak do swojego życia wprowadzić więcej aktywności fizycznej oraz dietę bogatą w błonnik, by uniknąć zaparć. Hemeroidy mogą powstawać również poprzez osłabienie mięśni Kegla. Mięśnie te odpowiadają za prawidłowe trzymanie narządów miednicy mniejszej, a więc dotyczy to również odbytu. Istnieje kilka ćwiczeń, które wykonywane regularnie pozwolą na wzmocnienie ich, a co za tym idzie, pomogą prawidłowo się wypróżniać i zmniejszyć ryzyko powstania hemoroidów.

Hemoroidy – co to takiego?

Mówiąc o hemoroidach, mamy zazwyczaj na myśli już powstał problem. Występują one jednak w ciele każdego z nas, jednak nie zawsze przeradzają się w bolący i krwawiący problem. Guzki krwawnicze – bo taka jest nazwa oficjalna hemoroidów – uszczelniają ścianki odbytu, dzięki czemu mamy kontrolę nad wypróżnianiem się i puszczaniem gazów. Gdy guzki nienaturalnie się powiększają i nieprawidłowo przewodzą krew, zaczynamy odczuwać tego nieprzyjemne skutki. Do objawów świadczących o problemach z hemoroidami zaliczamy między innymi: swędzenie, pieczenie i ból oraz możliwe krwawienie zwłaszcza podczas wypróżniania.

Przyczyny powstawania hemoroidów

Głównym czynnikiem powodującym powstawanie żylaków odbytu jest siedzący tryb życia, zarówno w życiu codziennym jak i zawodowym oraz skłonność do zaparć. Nie powinno pozostawać się w pozycji siedzącej dłużej niż do kilkunastu minut, zdajemy sobie jednak sprawę z obecnego stylu życia wielu osób, na przykład kierowców czy kasjerów w sklepach, którzy nie mają możliwości rozprostować nóg co kilkanaście minut. Jeżeli jednak istnieje taka możliwość, zaleca się wstanie z miejsca przynajmniej raz na pół godziny, zrobienie kilku kroków, ogólne rozruszanie ciała, co wpływa pozytywnie ogólnie na cały organizm.

W kwestii powracających zaparć również mamy wiele do powiedzenia. Dieta uboga w błonnik pokarmowy i siedzący tryb życia wzmagają zaparcia, które skutecznie utrudniają życie. Warto więc wprowadzić do swojego codziennego jadłospisu dużą ilość warzyw, owoców, a także kefirów czy jogurtów naturalnych, które dzięki zawartym w sobie bakteriom, znacząco poprawią perystaltykę naszych jelit. Ważne jest wypijanie większej ilości płynów – minimum 2 litry dziennie. Jeżeli po wprowadzonych w diecie zmianach zaparcia nadal występują, należy zasięgnąć porady lekarza. Nie zalecamy samodzielnego stosowania środków i metod przeczyszczających.

Hemoroidy a mięśnie Kegla

Choć mięśnie Kegla kojarzone są zwłaszcza z naszym życiem seksualnym oraz nietrzymaniem moczu, to pełnią one również inne funkcje. Mięśnie dna miednicy – bo tak nazywa się mięśnie Kegla – otaczają ujście odbytu, utrzymując go w prawidłowej pozycji. Odpowiedzialne są również za właściwy przepływ krwi w okolicach odbytu, a co za tym idzie, ich nieprawidłowe funkcjonowanie może przyczynić się do powstania hemoroidów. Odpowiednie ćwiczenia mięśni Kegla poprawią ich kondycję i zminimalizują ryzyko powstawania żylaków odbytu. Ćwiczenia te poleca się zwłaszcza kobietom w ciąży, u których ryzyko wystąpienia tego schorzenia zwiększa się.

Ćwiczenia na hemoroidy

Wykonywanie ćwiczeń oraz wprowadzenie odpowiedniej diety to najlepsza profilaktyka przeciw powstawaniu hemoroidów. Należy jednak pamiętać, by zachować zdrowy rozsądek. Wzmożona aktywność fizyczna, zwłaszcza treningi siłowe nie są wskazane przy tego typu schorzeniu, gdyż może wywołać pękanie guzków krwawniczych. Ważne jest to, by ćwiczenia dobrać indywidualnie do własnych potrzeb oraz preferencji. Jakie zatem ćwiczenia powinno wykonywać się, gdy dopadły nas hemoroidy?

Najważniejsza jest zwykła, codzienna aktywność, na przykład spacery wieczorem czy wyjście na basen. Poranna gimnastyka lub niedługi bieg również okazują się bardzo pomocne. Takie codzienne 'poruszanie się’ ma na celu zwiększenie naszego metabolizmu i zminimalizowane ryzyka powstania zaparć, które jak wiemy negatywnie wpływają na guzki krwawnicze. Ćwiczenia zwiększające siłę mięśni miednicy również są pomocne przy tego typu problemie.

Jeżeli prowadzisz bardzo aktywny tryb życia i jesteś częstym bywalcem siłowni, zrezygnuj z ćwiczeń, które wymuszają nadmierny nacisk na okolice odbytu. Zrezygnuj z podnoszenia ciężarów, przysiadów, zajęć na rowerach stacjonarnych oraz ćwiczeń wiosłowych.

Hemoroidy a jazda na rowerze

Jazda na rowerze jest aktywnością fizyczną wzbudzającą kontrowersję, w przypadku hemoroidów. Z jednej strony zalecany jest ruch fizyczny, jednak z drugiej należy unikać pozycji siedzącej. Co zatem z wycieczkami rowerowymi? Otóż do jazdy na rowerze należy podejść bardzo indywidualnie. Jeżeli tylko nie będziemy nadmiernie się przemęczać oraz nie będziemy odczuwali nieprzyjemnych dolegliwości spowodowanych pozycją siedzącą, jazda na rowerze jest jak najbardziej dla nas. Oznacza to, że rowerem najlepiej wybrać się w niedługą i prostą trasę, która nie wymusi na nas nadmiernego wysiłku. Ważne jest również to, by siodełko było odpowiednio miękkie i anatomicznie dobrane pod nasze pośladki. Jeżeli w trakcie jazdy odczujemy dyskomfort, warto jest spróbować zmienić pozycję jazdy na bardziej lub mniej pochyloną, co może pomóc na nasze dolegliwości. Gdy mimo tego, nadal odczuwamy ból podczas jazdy na rowerze, chwilowo zrezygnujmy z tej aktywności fizycznej i skontaktujmy się z lekarzem w celu ustalenia zaawansowania hemoroidów oraz ustalenia dalszego leczenia.

Jak zapobiegać hemoroidom?

Hemoroidy to problem dotyczący przede wszystkim codziennego funkcjonowania ludzi, którzy cierpią na tę przypadłość. Utrudniają one skutecznie nasze życie, powodując duży dyskomfort. Odczuwalne są swędzenie, pieczenie oraz ból w okolicach odbytu. Również siedzenie staje się czasami prawdziwą katorgą. Niestety, większość pacjentów uważa problem za zbyt wstydliwy, by zgłosić się po pomoc, czego efektem jest ciągłe cierpienie.

Gdy zawód, który wykonujemy wymusza na nasz pozycję siedzącą, warto jest co jakiś czas mocno zacisnąć mięśnie odbytu, wytrzymać tak kilka sekund i rozluźnić je. Pomoże to zachować ogólną sprawność tych mięśni. Dodatkowo, jeśli istnieje taka możliwość, dobrze jest chociaż raz na godzinę wstać z miejsca i 'rozprostować nogi’. Dobrze jest zrobić kilka przysiadów, rozciągnąć się, trochę przejść. Ta minimalna aktywność fizyczna na pewno pomoże naszemu organizmowi, a zalecenia te powinni stosować wszyscy, nie tylko osoby, które cierpią na żylaki odbytu.